Anna Konings in concert

Een feestje was het, het concert dat Anna Konings afgelopen zondag gaf op initiatief van ‘Oudewater 750 jaar Stad’. Wel een feestje op niveau en een feestje dat regelmatig ook tot nadenken stemde. Een mooi feestje dat bij velen ongetwijfeld nog lang zal blijven naklinken.

Stad met dorpse sfeer

Oudewater_Anna-Konings_2015-03-29_KlepperHoewel Oudewater toch echt een stad is – waarom zouden we anders 750 jaar stadsrechten vieren – was het concert van Anna Konings ook een beetje een dorpsfeestje. Na een verrassend begin waarin Anna van achter uit de zaal van de Klepper opkwam met een lied over de liefde … tussen een kip en een haan, liet ze even het licht in de zaal aandoen om hier een daar mensen die ze kende te begroeten. Zelf heeft ze het hele concert duidelijk genoten en de zaal met haar. In chronologische volgorde zou ze haar optreden, dat af en toe op een gezellig cabaret leek, gaan geven en het begon dan ook met de liedjes die ze al op 11-jarige leeftijd in dezelfde zaal waar ze nu haar optreden bracht, bij een soort talentenjacht had gezongen: Vlinder, Yesterday en Quand le Soleil.

Rodeo en Willem Duys

Ze vertelde over het aanmelden door haar moeder bij de talentenshow Rodeo, hoe ze snel een liedje maakte en de wat oudere Geelbuiken herinnerden zich nog, dat bij haar optreden toen, heel Oudewater aan de buis gekluisterd zat. ‘De Heilige Auto’ was het nummer waar ze mee won. Het bracht een stroom van telefoontjes van onder andere platenmaatschappijen en zelfs een bezoek van de burgemeester teweeg. Anna Konings vertelde openhartig wat haar allemaal overkwam en die openheid duurde het hele concert door; ook als het over ongemakkelijker onderwerpen ging. Ze vertelde over haar verschillende optredens in de toen bijzonder populaire show van Willem Duys. Ze zong achtereenvolgens het nummer ‘Feelings’, dat ze daar toen ook zong en ‘Het Ei’ van Jaap Fischer (die overigens onder zijn eigen naam, Joop Visser, met een compleet ander repertoire nu ook weer optreedt, red.). Ze vertrouwde de toehoorders op haar eigen wijze de verhalen over het festival in Knokke toe. De toeschouwers lieten zich duidelijk graag onderdompelen in haar aanstekelijke verteltrant.

Verdriet

Omdat men haar liedjes niet commercieel genoeg vond schreef Don Rosenbaum een nummer voor haar: ‘Lovers, bye,bye’. Dat zong ze destijds op het festival in Knokke en nu weer. Deze keer op schitterende wijze bijgestaan door Seyl & Treyl. Anna Konings schrikt er niet van terug om over haar verdriet te praten dat zij had na het verlies van haar zoon Wojtus. In het lied ‘Isolement’ grijpt de zin: “Niemand doorziet hoe ze langzaam verdwijnt”, bij sommigen behoorlijk aan. De overgang naar een cabaretesk liedje als ‘Ballade van de bank’ en dan weer naar de cover van Claudia de Breijs‘ ‘Mag ik dan bij jou?’ brengt ze op bewonderenswaardige wijze.

Het kon niet op, maar we wilden nog wel meer

2015_03_29-Oudewater-Anna-Konings_KlepperEr waren meer gastoptredens: Hanneke (Haverkamp) met ‘De Monniken’ (Jaap Fischer), Willem Alsemhgeest:  Sad Lisa (Cat Stevens), Treyl & Zeyl: ‘To the Sea’ en ‘Drunken Sailor’, Anne Vera de Wit met een eigen nummer: ‘Slidin’’. We hoorden meer namen voorbij komen: Ryszard Godyn, Paul Warmerdam. We hoorden meer liedjes: ‘Sprookje’, ‘Eenheid’, ‘In het duister van de nacht’, ‘Ballade van de Dood’, het bijzonder aangrijpende ‘Dodendans voor Twee’ en de cabareteske meezinger ‘Me Seeman’. We hoorden meer kwinkslagen en we hoorden meer ontboezemingen. We eindigden bijna in mineur met ‘Wees maar stil’, maar ook daar wist Anna Konings op betrokken wijze duidelijk te maken dat we stil moesten staan bij verdriet, maar ook het leven moesten zien te vieren.

Mede dank zij Anna Konings konden we afgelopen zondagmiddag beide doen.

Bron en foto’s: Aad Kuiper | Redactie Oudewater.net | 30 maart 2015

Geef een reactie